Zgodnie z klasyfikacją Międzynarodowego Biura Audiofonologii BIAP rozróżniamy następujące stopnie ubytku słuchu:
Stopień ubytku słuchu
|
Stopień ubytku słuchu w Decybelach |
Trudności w komunikacji |
norma
|
Nie przekracza 20 dB |
brak |
Lekki |
21 – 40 dB |
Mogą wystąpić trudności: w identyfikacji niektórych głosek, mowy cichej, mowy z odległości. |
Umiarkowany
Znaczny |
41 – 70 dB
71- 90 dB |
Rozumienie i słyszenie mowy jedyne w warunkach korzystnych akustycznie. Mogą wystąpić niewielkie błędy składniowe, artykulacyjne leksykalne. Mowa nie rozwija się spontanicznie. Problemy z usłyszeniem mowy możliwe jedynie za pomocą aparatów słuchowych. Błędy w zakresie artykulacji. Ubóstwo leksykalne. Mowa agramatyczna. Odbiór mowy na drodze wzrokowo-słuchowej. |
Głęboki |
Powyżej 90 dB |
Brak rozumienia mowy, nawet za pomocą aparatów słuchowych. Dominująca rola odczytywania z ust. Zniekształcenia dźwięków mowy. Mowa agramatyczna. Ubóstwo leksykalne. Zaburzenia głosu i prozodii mowy. |
Typy niedosłuchów:
- niedosłuch przewodzeniowy – dotyczy on zaburzenia występującego w części przewodzącej dźwięk: przewód słuchowy zewnętrzny lub ucho środkowe
- niedosłuch odbiorczy – dotyczy patologii występującej w części odbierającej dźwięk: narząd Cortiego, zwój spiralny lub nerw ślimakowy.
- ślimakowy – dotyczy zaburzenia występującego w narządzie Cortiego
- pozaślimakowy – związany jest z uszkodzeniem w I neuronie drogi słuchowej (nerw ślimakowy)
- ośrodkowy – obejmuje zaburzenia słuchu zlokalizowane powyżej jąder ślimakowych, (począwszy od II neuronu drogi słuchowej) aż do kory słuchowej
- niedosłuch mieszany – współwystępowanie obu rodzajów niedosłuchu w jednym narządzie słuchu.
Stopnie ubytku słuchu i trudności w przyswajaniu mowy oraz stosowane metody:
Stopień ubytku słuchu |
Trudności w przyswajaniu mowy |
Stosowane metody terapeutyczne |
Lekki ubytek słuchu 21-40 dB |
Dziecko nie słyszy mowy: Cichej, szeptu, w hałasie; elementy mowy potocznej nie są całkowicie identyfikowane. |
Metody słuchowe: - metoda audytywno-werbalna - metoda werbo-tonalna |
Umiarkowany ubytek Słuchu 41-70 dB |
Dziecko nie słyszy mowy z dalszej odległości; nie rozumie dłuższych rozmów, toku wypowiedzi, intonacji wypowiedzi; ma ubogie słownictwo, popełnia błędy gramatyczne. |
Metody słuchowe: - metoda audytywno-werbalna - metoda werbo-tonalna. Metoda oralna. Metody daktylne: -fonogesty, - daktylografia. |
Znaczny ubytek słuchu 71-90 dB |
Dziecko słyszy mowę o silnym natężeniu, ma znaczenie opóźniony rozwój mowy. |
Metody słuchowe: - metoda audytywno-werbalna - metoda werbo-tonalna. Metoda oralna. Metody daktylne: -fonogesty, - daktylografia. Metoda migowa. |
Głęboki ubytek słuchu powyżej 91 dB |
Dziecko nie słyszy mowy, jego mowa staje się monotonna. |
Metody słuchowe: - metoda audytywno-werbalna - metoda werbo-tonalna. Metoda oralna. Metody daktylne: -fonogesty, - daktylografia. Metoda migowa. |